Tornádo
Danny
Super Air
Rozpätie :
1400 mm
Motor : MDS 6,5 Stavebnica
Pelikán Autor
: Filip Čekan
Dlzka : 1200 mm Materiál : Model klasickej stavby - balza, preglejka. Po oprave sú krídla polystyren-balza. Hmotnost : 2450 g Potah Oracover. Ovladane SOP, VOP, Kr, motor . Novo postavený model zo stavebnice odlietal 17 štartov, kým ho Filip v Očovej 2004 nezrušil. Krídla komplet, trup po centroplán. Dva týžde trvala oprava - trup opravený, krídla nové, polystyrén-balza. Model dostal menšie rozpätie, súmerný profil. Oproti originálu klesla hmotnosť o 400 g. Kovové tiahlia boli vymenené za lanovody. Nové vypočítané ťažisko vyšlo na 60 mm (pôvodné bolo 100 - jedna z možných príčin nehody), a zo Super aira sa zrazu stalo SUPER ÉRO. Až teraz lieta ako akrobat. S pôvodným lietadlom má spoločný len chvost. Letové vlastnosti sú o 100 % lepšie. Parádne sú premety (ťahané aj tlačené) po celéééj oblohe. Jediným záporom úprav sú horšie(?) štarty. Doslava ho treba výškovkou odtrhnúť zo zeme, ale potom je už fajn.
|
NAB
Rozpätie :
2750 mm
Motor : Quadra 35 Vlastná konštrukcia
Autor : Michal Čekan Dlzka : 2200 mm Materiál : Model klasickej stavby - balza, preglejka. Hmotnost : 10500 g Potah Upraca. Ovladane SOP, VOP, Kr, motor . Model NAB nie je maketa ani polomaketa, Je to vlastná konštrukcia a vznikol len ako "potreba" uniknúť šablonám a dnes rozšíreným stavebniciam. Je klasickej stavby s použitím bežných materiálov - obyčajná preglejka, smrekové lišty z predajne Farby - Laky, bežné farby apod. Model lieta celkom realisticky, aj čo sa týka výkonu motora. Nemá nejaký prebytok výkonu - asi ako lietadlá pred sto rokmi. Po (trochu oprávnenej) kritike, že lieta stále natiahnutý, som zväčšil uhol nábehu krídel a hneď je to iné. Zlepšili sa letové vlastnosti a stúpanie. Let je pomalý, realistický, je kopec času na reakcie. Na stretnutí v Jasenove si s ním zalietal aj kamarát Vlado Slavkovský , ktorý väčšinou lieta a malými elektroletmi. A v pohode to zvládol. (Viac informácii si môžete pozrieť aj tu. )
|
Holiday
Rozpätie :
1200 mm
Motor : Enya 1.62ccm Vlastná konštrukcia
Autor : Michal Čekan Dlzka : 870 mm Materiál : Model klasickej stavby - balza, preglejka. Hmotnost : 900 g Potah : Oracover Ovladane SOP, Kr, motor . Model Holiday vznikol len tak - v prestávkach počas čakania na vytvrdnutie epoxidu :-) V tejto dobe totiž staviam polomaketu Cesny 150 o rozpätí 283 cm. A aby som sa nenudil pri tom, ako som niečo zalepil epoxidom a čakal na vytvrdnutie, lepil som len tak zo zbytkov balzy malý model. A to aj preto, že som v šuflíku objavil roky zabudnutý a nepoužitý motor Enya 1,62 ccm. Bočnice trupu sú z trvdej balzy 3 mm. Motorová a druhá prepážka (na ktorej je upevnený podvozok) sú z preglejky 3 mm. Ďalšie prepážky sú z balzy 3 mm. Zhora a z dola je potom trup uzavretý balzou 2 mm. Tak vznikol vcelku ľahký a dosť pevný trup. Krídla sú klasickej konštrukcie s torznou skriňou z balzy 2 mm. Rebrá sú páskované a profil je Clark Y. SOP a VOP sú z balzy 3 mm. Celý model je potiahnutý Oracoverom, len okná sú "zasklené" samolepiacou tapetou. Pohon obstaráva už pomenutá Enya, ktorá má dostatok výkonu pre tak ľahký model. Na vodorovný let stačí "slabá" polovica plynu. Na ovládanie sú použité serva HS101 - krídelka a VOP, a HS81 na motor. Prijímač je REX4, accu mikrotužky NIMh 750 mAh. Model som začal stavať 10.11.2005 a včera - 17.11.2005 som ho zalietal. Lieta celkom v pohode - má dostatočný rozsah rýchlosti, je pohodový (ako hornoplošník), ale zvládne aj premet (aj tlačený) výkrut, let na chrbte. Len figury so smerovkou nevie - nemá ju totiž ovládanú. Na lietanie stačí futbalové ihrisko. A ešte poznámka k názvu - model sa v pohode zmestí na prietor pod zadné sklo auta a tak bude asi spoločníkom na dovolenkách a nahradí tak moj asi 13 ročný elektrolet, ktorý sa vozil so mnou doteraz. |
Cessna 150
Rozpätie :
2830 mm
Motor : ZDZ60
Zväčšený plán od p. Fary
Autor : Michal Čekan Dlzka : 2200 mm Materiál : Model klasickej stavby - balza, preglejka, polystyren Hmotnost : 13000 g Potah : Modelspan Ovladane SOP, VOP, Kr, motor, klapky. Tak som sa konečne dostal webu a dopĺňam zbierku modelov. Cessna 150 je postavená podľa zväčšeného plánu J. Fary. Krídla a chvostové plochy sú plystyrenové, s balzovým poťahom 2 mm. Trup je Klasickej stavby - preglejka a balza. Poťah celého modelu je stredný Modelspan. Motor "fungovka" ZDZ60 s výfukom urobeným na mieru. Na ovládenie sú použité : SOP, Klapky, krídelka, predné koleso - celkom 6x C5077, VOP - HS805, motor HS422. Prijímač je Futaba FP-R138DF. Napájanie je dvojité - RX - 5článok GP2700 mAh, silová časť(servá) 5článok NiCD 1700mAh, cez rozvodnú dosku, aby sa vylúčili vysoké prúdy v prijímači. Servá klapiek sú napájané cez decelerátor od Víta Klabačku, čo zabezpečuje ich pomalé realistické vysúvanie vo dvoch polohách : 30/60 stupňov. Prvý let 10.6.2007 skončil po 5 sekundách vylomením prednej nohy. Musím priznať, že ma prekvapil veľmi veľký vztlak klapiek v prvej polohe. Pri rozbiehaní sa model zdvihol na pádovke a ja som so strachu ubral plyn s úmyslom dostať ho hneď na zem. To však viedlo k prepadnutiu modelu a k už spomínanej zlomenine. Moja chyba !!! Po 2 týždňoch bol opäť na dráhe pripravený na štart, avšak teraz už bez klapiek. Stačí väčia polovica plynu a Cessna sa nádherne rozbieha za vrtuľou a po jemnom pritiahnutí nádherne stúpa. Let je super - kľudný a realistický. Na vodorovný let stačí 1/3 plynu. Doposiaľ som odlietal asi 35 štartov a na plný plyn som tuším ešte neletel :-) No a pristátie - to je paráda! (Ak sa podarí). Po druhej zátačke vysuniem klapky na 30 stupňov. Trvá to asi 5 sek. a je to poznať. Model spomalí. Odletím 3. a 4. vysuniem klapky na 60 stupňov, Cessna zdvihne nos a nádherne dosadne. A je to :-) |